TPL_UNIQUETRAVEL_STICKY_TEXT_TOP

REJSEBLOG

Maria i Vietnam - Rustic Mekong

Det mægtige Mekongdelta byder på massevis af fantastiske oplevelser, og Maria beskriver selv hendes tur som ”klart en af de bedste jeg nogensinde har været på!”. Mekongdeltaet byder blandt andet på autentisk kultur, frugtplantager, flydende markeder og en sød, imødekommende befolkning – læs om Marias oplevelser ved Mekongfloden lige her.

”Udflugter på Mekong Lodge<

Vi startede vores tur på Mekong Lodge, hvor vi var på nogle fantastiske udflugter på Mekongdeltaet. Vi var både på cykel- og sejltur ved lodget, hvor vi først var ude at besøge en familie der producerede forskelligt slik som karameller og puffede ris.

Herefter besøgte vi et lokalt marked, hvor vi var de eneste turister blandt de lokale – her blev solgt alt fra frøer, hønsefødder, griseører, tarme og alt hvad man nu spiser i området, og her var tøj, slik, brugskunst, grøntsager og blomster. Alting! Det er her de lokale gør deres indkøb, da her ikke er indkøbscentre som vi har i Vesten.

Vi besøgte også det flydende marked, og som mange andre flydende markeder, bliver de desværre mindre og mindre, da infrastrukturen på land bliver bedre og bedre. Så det er hurtigere og billigere for de lokale at få fragtet varer på landevejene. Dog er der stadig lokale der, traditionen tro, bor på deres båd året rundt, ude på det flydende marked, og sælger deres varer der.

Vi oplevede også en ægte og autentisk sangtradition blandt arbejderne. Der er en kendt melodi som alle følger, men hvad man synger til melodien bestemmer man selv, og på denne måde kan arbejderne udtrykke deres følelser. De synger det som en slags kædesang, hvor de på skift synger hvad de føler lige nu, mens de arbejder – meget, meget speciel oplevelse!

Vi skulle også over en såkaldt ”monkey-bridge”, som går over de mindre kanaler. Her binder de bambuspinde eller vandpalmerør sammen, som lægges over floden, og de kan kun krydses på gåben – og ikke på hverken cykel eller i bil. De bliver brugt flittigt blandt de lokale, og som I kan se på billederne, er der ikke meget bro at gå på.

Mekong Rustic

Vi har haft to helt fantastiske dage på lodget Mekong Rustic! Det er et virkelig hyggeligt sted, med en afslappet stemning, der kan beskrives lidt som en backpacker-stemning – dog for os, der backpacker med store luksus-kufferter.

Værelserne var rigtig fine, og der er alt hvad der skal være – inklusive de specielle udendørs badeværelser, der er lidt grænseoverskridende at bruge, men på den fede måde!

Lodget er placeret i en frugtplantage, og vi var så heldige at besøge området i højsæsonen for alle deres tropiske frugter. Så der var frugt alle vegne! Vi fik at vide, at vi bare skulle tage og plukke hvad vi havde lyst til, hvilket var super lækkert og en ret vild oplevelse!

Værtsparret på lodget var et søskendepar, og de var så søde! Den ene søster tog imod os ved ankomst, og fortalte os en masse om området og lodget, og den anden søster serverede frokost fyldt med lokale retter lavet af deres bedstemor – det bliver næsten ikke mere autentisk!

Vi har virkelig følt os godt tilpas og velinformeret under vores ophold.

Cykeltur i Mekongdeltaet

Efter frokost blev vi mødt på lodget af vores guide Huie. En ung freelance-guide på 21 år, som rigtig gerne vil arbejde mere med turisme i fremtiden, flere steder i verden.

Jeg vil gerne komplimentere hende meget – hun var virkelig dygtig! Der var masser af fis og ballade, og man kunne tydeligt mærke at hendes største ønske var at vi følte os trygge og havde det godt.

Vi var på en cykeltur på ca. 10km i lokalområdet, på små anlagte betonstier gennem de mange frugtplantager, ind mellem private huse, gennem alverdens forskellige spændende beplantning og parallelt med Mekongfloden.

Huie fortalte os at Mekongdeltaet i øjeblikket er i ”flood-season”, hvor floden to gange om dagen hæver sig over den normale vandstand, og helt ind i husene. Det betyder at de lokale to gange om dagen bliver nødt til at rydde op og gøre rent i deres huse, fordi vandet løber ind – nogen gange helt op over knæhøjde.

For at mindste skaderne laver de dæmninger af en blanding af mudder og cement, men vandstanden stiger mere og mere for hvert år, og de bliver derfor nødt til at bygge dæmninger højere og højere hele tiden. Selvom det er et stort arbejde, og de fleste ikke har råd til hverken at bygge nye huse eller til at flytte, så tager de det ikke så tungt, og nyder livet som det er.

Vi var ude at gå i det flere gange undervejs på vores tur – når vi havde været ude og sejle, og blev sat af på land, gik vi alligevel rundt i vand. En vild oplevelse.

***

Vores cykeltur tog os forbi en lokal jernsmed og hans kone. Han viste os hvordan han smeder køkkenknive og blandt andet også deres store knive til at hakke kokosnødder. Knivene ligner hinanden fuldstændig, men der er forskel på størrelserne.

Forretningen har han haft med hans kone i 50 år, og som I kan se på billederne er det noget af det mest primitive man kan forestille sig. På trods af dette, var smeden en af de mest velhavende folk i byen, fordi han er så god til sit arbejde. Han laver 6-7 knive om dagen, og sælger dem til omkring 2 dollars stykket.

Jernsmeden er desuden så berømt i området, at hverken han eller hans kone behøver at tage på markeder for at sælge knive, da alle deres kunder kommer til dem – helt fantastisk!

***

Herfra cyklede vi videre til et andet meget imødekommende og sødt ældre par. Her skulle vi være med til at bage en vietnamesisk banankage, og det var simpelthen så hyggeligt!

Vi var med til at klargøre ingredienserne, blande alting sammen, og hvad der ellers hører til.

Vi blev også vist rundt i deres hus, af det søde ældre par der ikke kunne et ord af engelsk. Det betød selvfølgelig at hele rundvisningen og banankage-bagningen foregik med masser af fagter, og hjælp fra vores søde guide, der oversatte lidt.

Selvom vi ikke rigtig kunne snakke med dem, var de simpelthen så søde, og man kunne virkelig mærke at de synes det var hyggeligt at have os på besøg, på trods af, at de nok har haft en del besøgende før os.

De syntes at det var så hyggeligt, at manden også synes vi skulle se hans samler-ting fra Vietnamkrigen. Han samlede på gamle amerikanske affekter fra krigen, og viste os glædeligt alle sammen, og selvom vi ikke kunne snakke sammen, kunne vi sagtens vise en stor interesse for de spændende affekter.

Der blev hygget lidt ekstra, da de fandt bananlikøren frem – og her blev der ikke sparret! Det var en virkelig sjov og fed oplevelse, og vi lovede det ældre ægtepar at komme forbi, næste gang vi var i Vietnam. Vi var altid meget velkomne! Helt fantastisk.

Tilbage på lodget fik vi serveret et lækkert aftensmåltid med alt hvad det indebærer. Der var ris, nudler, flere forskellige slags kød, suppe og frugt – og så var det ellers på hovedet i seng, inden en tidlig start dagen efter.

Med privat skipper i træbåd

Vores søde guide Huie hentede os på lodget klokken 5.30 om morgenen, og tog os med ned til en sideflod til Mekongfloden. Her ventede der en lokal skipper i en lille hyggelig træbåd. Vi har tøffet rundt i den lille båd på floden det meste af morgenen, hvor vi først var inde og se hvordan de lokale laver risnudler, og vi fik også lov til selv at prøve kræfter med processen.

Vi besøgte også to flydende markeder, først et lidt mindre et, og herefter det store – her spiste vi morgenmad fra en morgenmads-båd. Skipperen lagde vores lille træbåd til, ved siden af morgenmads-båden og så fik vi serveret et lækkert måltid på de skvulpende bølger. Det er helt sikkert den bedste nudelsuppe vi har fået hernede med nudler, svinekød, chili og hvide rødbeder. Det smagte fuldstændig fantastisk!

Som I kan se på billederne, havde vores skipper et helt specielt talent for at folde alverdens ting i sivblade – han lavede os et sæt kroner, så vi kunne sidde på båden som konge og dronning af Mekongfloden, mens vi nød godt af flodens forsyninger.

***

Den her 2-dages udflugt er klart en af de bedste jeg nogensinde har været på! Vores guide har helt sikkert gjort sit til, at vi kunne nyde hvert øjeblik, og hun gjorde det meget nemt for os at være interesserede i hende og hendes kultur.

Nu sidder vi i bilen fra Can Tho på vej til færgen mod Phu Quoc. Det er en lidt længere tur på omkring 3-4 timer, men det passer os fint efter en tidlig start på dagen, så vi kan få os en lille lur.”

Se vores Rustic Mekong flod tur - LIGE HER.

Du kan læse mere om Marias spændende inspektionstur i Vietnam her: