Tryghedsgaranti ved køb af din rejse i 2021

REJSEBLOG

Maria i Vietnam - Hoi An

Maria har brugt to dage i Hoi An – på Vespa-tur med to lokale fyre, på cykeltur mellem Hoi Ans øer og med lokal mad der ”smager fuldstændig fantastisk!”. Læs om Marias 2 begivenhedsrige dage i Hoi An, og se alle de skønne billeder.

”Vi ankom til Hoi An for to dage siden, og har haft to hele dage i området.

Det der, for mig, kendetegner Hoi An, er at det er en turistby – alt der bliver lavet her, er til for turisterne, og regeringen støtter også op om dette. Det er overhovedet ikke negativt ment, for de gør det på en virkelig god måde, hvor der er plads til alle.

Her er både store og små hoteller, homestays, store turist-gruppe-udflugter, og små hyggelige og autentiske ture, som vi bruger her hos Unique Travel. Så der er faktisk det hele!

Den gamle bydel/The Old Quarter

Når man er inde i Hoi Ans gamle bydel, der også bliver kaldt The Old Quarter, mærker man især turismen – for her er der faktisk flere turister end vietnamesere. Men jeg synes faktisk ikke det er for meget, for man kan hurtigt bevæge sig ud af dem gamle by, hvis man vil have lidt plads igen.

Den gamle bydel består af tre gader, med et væld af smukke lanterner, som viser at Hoi An er en gammel handelsby. Både kinesere og japanere kom for at handle med vietnameserne, og bosatte sig også i området hvilket har påvirket arkitekturen, som er meget, meget smuk og særpræget – fordi den netop er en blanding af disse tre kulturer.

De smukke lanterner der pryder bybilledet, især om aftenen når de lyser op, er i alverdens farver og lavet af silke. I Hoi An har de en relativt stor silkeproduktion, hvorfor lanternerne også er lavet af det.

Der er også en flod der deler Hoi An i den gamle og den nye bydel, og om aftenen sejler der små trækanoer igennem byen. Man kan få et sejltur på de små både, og hver enkelt båd har også en silkelanterne i forskellige farver.

Lanterne i gaderne og på bådene er et vildt smukt syn om aftenen og skaber en hyggelig stemning i byen!

Udover den gamle og den nye bydel, består Hoi An egentlig af en masse mindre og større øer, der danner et netværk af flere floder omkring sig – og meget charmerende med en masse små broer.

Det betyder at man nemt og hurtigt kan komme væk fra menneskemængden, og ud i det mere lokale – ud til der hvor den virkelige hverdag foregår.

På cykeltur til Cam Kim Island

Vi var på en cykelturs-udflugt til en ø der hedder Cam Kim Island. Her besøgte vi nogle lokale bådbyggere, der viste os hvordan de vedligeholdte bådene.

Bådene blev holdt tætte og repareret med et miks af bambusfibre og gummi fra gummitræer, som skaber en masse, der kan holde vandet ude fra bådene.

Vi så også andet træhåndværk, bla. hvordan de lægger perlemor fra muslingeskaller ned i træet – samt flere forskellige og imponerende håndværkstyper. Helt vildt flot, og vi var især imponeret over deres tålmodighed! Besøget var på et, lille lokalt værksted.

En virkelig god og autentisk oplevelse!

Efter cykelturen til Cam Kim Island, var vi også på en gåtur inde i den gamle bydel, som er lidt mere turistet. Jeg synes helt sikkert at var fedt at opleve både det turistede og det mere lokale, og hvis man har tiden til det – så synes jeg klar det er en kombination man skal prioritere.

På Vespatur

Vi var også på Vespa-tur med to unge fyre som chauffører. De tog os væk fra byen med det samme, og ud på landet, hvor vi både besøgte en lokal familie, der lavede rispapir og vi var ude at se hvordan de lokale bygger kæmpestore fiskerbåde i teaktræ – imponerende flot håndværk!

Vi besøgte også en ung fyr der for ca. 3 år siden startede sin egen kaffeproduktion op under meget primitive forhold, hvilket er helt vildt! Og så har jeg aldrig fået så god kaffe før, som jeg gjorde derude!

Vores chauffører var super gode, og friske! De kunne hurtigt mærke at vi var til lidt ekstra fis og ballade, og det var de helt med på – så det har været en mega sjov og fed dag!

I det hele taget var det bare fedt at få noget vind i håret, og suse lidt rundt, for det er jo dejlig varmt hernede – omkring 32-35 grader midt på dagen.

Jeg kan kun anbefale at man enten lejer en cykel eller en scooter selv, eller får en chauffør til at køre én rundt – det er en virkelig god måde at komme rundt på. Efter min mening er det også næsten nødvendigt, så man er sikker på at kunne komme lidt længere ud fra de turistede områder i midtbyen – så man også får set noget af country site.

Cykeltur på egen hånd

Efter Vespa-turen, tog vi et lille afbræk og lånte et par cykler på hotellet. Vi cyklede stille og roligt afsted, omkring 5 km. ned til en meget lækker strand, der hedder An Bang Beach.

Her var absolut ikke overrendt, og vores hotel havde en aftale med nogle af dem der ejer liggestolene hernede, så vi rigtig kunne nyde de lækre omgivelser og få os en kold øl, til den nette sum af ca. 7 kr.

Jeg vil tro at de fleste hoteller i Hoi An, har en aftale om, at hvis man bor væk fra stranden, så har man et samarbejde med nogen af dem der ejer liggestole på stranden – så gæsterne bare kan komme ned på stranden, nyde godt af liggestolene og låne håndklæder. Det er simpelthen så dejligt og nemt!

Fra de fleste af hotellerne kører der også shuttlebusser til og fra strand og by, flere gange om dagen. Så hvis man ikke har lyst til at cykle, er der stadig god mulighed for at komme rundt.

Jeg vil også lige nævne at der generelt i Hoi An er rigtig god mulighed for at spise noget lækkert, lokalt mad – og det smager fantastisk!

Og desuden har alle de lokale vi har været i kontakt med, både på hotellet og på udflugterne, gjort alt hvad de overhovedet kunne for at vi skulle få en fantastisk oplevelse.

Så alt i alt har vores tur til Hoi An været helt vildt god, og vi har virkelig nydt det!”

Fra Hoi An går Marias inspektionstur videre til den mægtige Mekong River – hør om hendes oplevelser i næste blogoplæg!

Læs om Marias andre oplevelser på inspektionturen: