TPL_UNIQUETRAVEL_STICKY_TEXT_TOP

Vores anden tur til Thailand...

Vel hjemvendte efter endnu en rigtig dejlig ferie i Thailand er det blevet tid til at reflektere over alle oplevelserne og give en tilbagemelding til Unique Travel, som endnu en gang har leveret et godt stykke arbejde i forbindelse med at arrangere vores tur. Vores ferie var denne gang sammensat af 1 nat i Bangkok, en nat tilbragte vi på nattoget til Surat Thani, 3 nætter i Khao Sok, 5 nætter på Koh Tao samt 4 nætter på Koh Samui.

Vi tilbragte kun ca. et døgn i Bangkok - for os er det nok.. Vi tilbragte dagen på cykler gennem gaderne sammen med ABC Amazing Bangkok Cyclist. Vi var en lille gruppe på kun 6 personer og havde to guider med, én til at fortælle og en anden til at styre trafikken. Det var en rigtig god oplevelse og en dejlig måde at tilbringe dagen på.

Om aftenen tog vi nattoget til Surat Thani hvorfra vi skulle videre til Khao Sok. Nattoget var en oplevelse i sig selv - ikke nødvendigvis en tur hvor vi tænker, at det skal vi bare prøve igen, men nu har vi prøvet det. Vi tog os i at smile og smågrine af hele situationen et par gange under rejsen. Et godt tip vi vil give er, lad være med at spise på toget (kvalitet og pris går overhovedet ikke i spænd) og hvis muligt bestil pladser så man sover i den nederste køje. De to fra vores famile som sov øverst, havde været generet af kunde og træk fra aircon på hele turen. Efter togrejsen blev vi afhentet på stationen og kørt mod Khao Sok.
Ved ankomsten til den lille landsby som huser Our Jungle House fik vi vores anden, - set i bakspejlet, virkelig morsomme oplevelse. Broen over floden var af en eller anden årsag ikke farbar for biler, så vi blev sat af bilen i pisse-hamrende regnvejr, sultne og trætte, i det der føltes som "in the middle of Nowhere". Our Jungle House var ikke at få øje på, men det var til gengæld en chauffør som stod på den anden side af floden og kaldte på os. Eneste mulighed for at krydse vandet var på en interimistisk jernbro der hvilede på noget der mest mindede om store olietønder - så det gjorde vi da bare med vores kufferter på slæb. Det havde regnet heftigt i to dage og strømmen var ret så stærk, hvilket kunne mærkes på gangbroen. Efterfølgende lod vi os fortælle, at broen var brast sammen om formiddagen, hvor vi jo altså lige havde krydset den om morgenen.

Vores ophold på Our Jungle House var rigtig behageligt. Der var en skøn fred og ro, maden var god og betjeningen var venlig. Der var rent i boligen og alt i alt var det en rigtig god oplevelse. Vi vil klart anbefale andre som rejer til Khao Sok at tage med på Lake Safari. Vi tog endags turen, men der er også mulighed for at overnatte på søen. Det kunne vi nok godt tænke os at prøve en anden gang. Vi var i alt 8 personer afsted på udflugten, vores familie og en australsk familie, og vi var alle enige om, at der var meget mere indhold i turen end vi egentlig havde forventet. Frokosten på søen med den efterfølgende badetur var fantastisk!
Den næste dag tog vi på river tubing. Det var simpelthen sjovt og en anbefalelsesværdig aktivitet. En gåtur op til den lille landsby og en frokost hos de lokale kan også anbefales.

Efter Khao Sok rejste vi til Koh Tao. Øen er et mekka for vandsportsaktiviteter, hvilket vi benyttede os af i form af både dykning og snorkling. Der er mange dykkercentre på øen, og særligt hvor vi boede, lå de som perler på en snor. Alle centre er sikkert rigtig gode og langt hen ad vejen er det et spørgsmål om tillid. Vi følte os rigtig god tilpas hos Golden Divers, hvor vi benyttede os af Discover Scuba Diving, Scuba Diving refresh og Fun Dives.
Der er mulighed for at tilmelde sig en stor organiseret snorkling tur som tager hele dagen. Vi valgte i stedet at leje en longtail boat med styrmand - prisen for hele dagen var den samme for vores familie på 4 voksne som hvis vi havde taget med på den store båd. Til gengæld havde vi friheden til at kunne tage fra de forskellige stops når det passede os, og da der var gået 4 timer var vi mættet af snorkling og glade for ikke at være afhængige af en køreplan på den store snorkling tur.
Drengene lejede en scooter en dag, men forholdende på Koh Tao er desværre ikke super ideelle for scooter.
Vi boede på Sensi Paradise Resort. Et rigtig dejligt resort, hvor den eneste finger at sætte måske er på beliggenheden i forhold til havnen. Det generede ikke os, men der er en del bådtrafik. På den positive side skal vi fremhæve personalet. Vi har aldrig oplevet så god og opmærksom betjening. Personlet i restauranten var et kapitel for sig - vi har aldrig oplevet en service lignende den som vi fik her, og det er helt sikkert det der gør, at vi godt kan se os selv vende tilbage til Sensi Paradise engang.

For at være i stand til at udpege det man synes er godt, skal man jo også opleve det der er mindre godt - og det var nok sådan vi havde det med Koh Samui. Ikke at der er noget i vejen med Koh Samui som sådan, men for os virkede det for veludviklet og for europæisk - Fishermans Village, hvor vi boede, kunne have været en hvilken som helst sydeuropæisk kystby i sommersæsonen. Vi boede på Smile House og igen må vi sige, at der ikke var noget at sætte en finger på. Vi var ikke blown away af Koh Samui som vi ellers har været med andre dele af Thailand som vi har besøgt, og det er nok ikke en ø vi vil vende tilbage til, når vi ved hvor meget lækkert Thailand der ellers er på menuen. På dette tidspunkt af ferien, var vi nået dertil hvor vi gerne ville flade ud, og det gjorde vi i stor stil ved poolen.

Og hvordan er vejret så, når man rejser til Thailand i "vores" sommerperiode? Som nævnt så ankom vi til Our Jungle House i silende regn, og vi har da også oplevet mere regn end da vi var i Thailand første gang hvor vi rejste i januar. Men det er vigtigt for os at understrege at vi ikke på noget tidspunkt har ændret vores planer eller fravalgt nogen aktiviteter pga. regn. Temperaturen har ligget omkring 30 grader alle dage. Kort tid inden vi rejste havde der været 14 dage med rigtig dårligt vejr, men det er jo en risiko der altid er tilstede. Vores oplevelse denne gang gør i hvert fald, at vi ikke er nervøse for at besøge Thailand på denne tid af året igen.

Alt i alt en rigtig god tur, som kun har givet os mod på flere rejser mod østen. Vi er allerede i gang med at researche og finde nye perler, som vi gerne vil besøge, og når rejsebankbogen er fyldt op igen får Ricko helt sikkert et kald fra os igen, så han kan komme i gang med det som han gør så godt.