TPL_UNIQUETRAVEL_STICKY_TEXT_TOP

REJSEBLOG

Rompin Rainforest Lodge - En skjult skat i en mindre kendt regnskov

Jeg er imponeret. En fed kombination af en mere ukendt og dermed mindre besøgt jungle med luksus og lækker mad.

Nationalparken byder på utallige muligheder for at udforske regnskovens mangfoldighed og se nogle af dens mest fantastiske skabninger.

Nationalparken Taman Negeri Rompin er ikke så kendt som nogle af de mere berømte regnskove i verden, men det er netop det, der gør oplevelsen så unik. Rompin Rainforest Lodge ligger omgivet af jungle. Lodgen er en ny destination i området, og den skiller sig ud med sine luksuriøse boligforhold midt i det grønne univers. Værelserne er smukt indrettede med moderne faciliteter som aircondition og loftsvifte, badeværelser, fliser på gulvet og smukke møbler. Regnskoven ligger lige udenfor vinduet og de eksotiske lyde er helt tæt på. De guidede ture er arrangeret på en måde, så vi på en autentisk måde kommer helt tæt på junglen.

Dag 1 – Kajaktur og Night Walk

Jeg ankom om formiddagen og efter en kort pause fik jeg serveret en lækker frokost. Efter frokosten fik jeg den første store oplevelse med en kajaktur op langs floden. Man glider stille hen over vandoverfladen og kommer helt tæt på junglen. De grønne grene vælter ud over flodens kanter og man skal være heldig, hvis man spotter et dyr. Men det gør ikke oplevelsen mindre. Det er helt fantastisk at være så tæt på naturen. Vi stoppede flere gange undervejs for at nyde omgivelserne. Ved de forskellige stop kunne man hoppe i floden for en forfriskende dukkert.

Vel tilbage på hotellet var der en lille pause inden der blev der serveret aftensmad. Ved 20-tiden blev vi inviteret ud på en spændende Night Walk med en guide, hvor vi ledte efter fascinerende skabninger som edderkopper, frøer og skorpioner. Vi gik ad fine stier og fik udleveret lommelygter for at opdage nattens dyr.

Dag 2 – en autentisk vandretur gennem junglen

Veludhvilede og efter en dejlig morgenmad gik vi ud på en 3-timers autentisk vandretur ind i junglen. Turen førte os gennem forskellige landskaber, gennem vandløb og over væltede træer. Det er fedt at komme så tæt på naturen og opleve junglen på dens præmisser. Vandrestøvlerne var mudrede godt til. Destinationen var et imponerende vandfald – det var mindst 80 meter og faldt i forskellige plateauer. Vandfaldet, poolen og de grønne omgivelser dannede en eventyrlig ramme. Der var tid til en forfriskende dukkert i den naturlige pool inden vi igen gik ind i junglen. For dem der ikke ønsker at vandre tilbage, er der mulighed for at blive hentet i en bil.

Efter frokost tog vi på en bådtur ned ad floden. På et tidspunkt lagde vi til og gik 20 min videre i vandkanten. Igen var det en virkelig god oplevelse at komme helt tæt på naturen. Det er meget lavvandet, men man bliver våd og skal have gode sko på. Turen endte ved en smuk lagune, hvor vi holdte en times pause. Lagunen er meget frisk med klart vand og mulighed for at svømme. Jeg vil klart anbefale at tage dykkerbriller med. Igen er det en fed og helt unik oplevelse at være i en lagune inde midt i junglen.

Den sidste eftermiddag på lodgen brugte jeg på at udforske de mange stier og tog hængebroen over på den anden side af floden. Her har de bygget et udsigtstårn, hvor man kan komme helt tæt på trætoppene og fuglene. Rompin Rainforest Lodge har også et Discovery Center, hvor man kan lære mere om junglen, dyrene og fremtidsperspektiverne for området. Centret fortæller om den indsats, der gøres for at bevare og uddanne lokalsamfundet, så junglen bliver beskyttet og turismen bliver varetaget af de lokale på en bæredygtig måde.

Jeg er imponeret over den måde, som Rompin Rainforest Lodge inviterer os helt tæt på naturen og dyrene. Som altid er ture i junglen og safari et spørgsmål om held - men du kan sagtens komme til at støde på eksotiske arter som orangutanger, næsehornsfugle, malaysiske tapirer, og endda den sjældne malaysiske tiger. Det er som at træde ind i en naturdokumentar og opleve skønheden og det vilde liv i de naturlige omgivelser.

Nationalparken Taman Negeri Rompin ligger 2,5-3 timers kørsel fra Singapore og 4-5 timers kørsel fra Kuala Lumpur. Jeg anbefaler at kombinere det autentiske eventyr i regnskoven med en afslappende badeferie på en af de smukke bounty-øer ud for kysten.