Tryghedsgaranti ved køb af din rejse i 2021

REJSEBLOG

Internet på en øde ø og kollision med rokke!

Ricko har været på Bali og testet en af de nyeste udflugter til komodo øerne. Turen er ideel hvis du gerne vil have lidt ekstra ud af din Balirejse og gerne vil opleve noget ud over det sædvanlige!

Læs mere om vores Komodo og Rinca øerne udflugt her!

Dag 1:

Vi blev hentet om morgen i Sanur på vores hotel, hvor vi blev kørt til lufthavnen og fløj til Labuan Bajo. Efter en kort flyvetur på en time og et kvarter blev vi hentet af vores guide hvor vi kørte ned til havnen og fandt den båd vi skulle bo på under turen. Inden vi gik ombord på båden, provianterede vi i et lokalt supermarked så vi have lidt øl og snacks til turen. Det er det eneste du behøver at medbringe af vådt og tørt da vand og måltider ellers er inkluderet. Efter vi havde købt lidt godt til turen, gik vi ombord på båden. Der kan sove 12 personer, men vi var bare Brian og mig selv. Som det første fik vi en lille briefing, så vi vidste hvad der skulle ske den første dag og så sejlede vi ellers bare derudad. Det første stop på turen var Kelor Island, en lille ø hvor vi trekkede små 20 minutter op på toppen af et lille bjerg, hvorfra vi kunne nyde den fantastiske udsigt. På det første stop var der mulighed for at lave lidt forskellige ting – man kunne trekke, snorkle, eller bade og ligge på stranden. Efter vi havde gjort holdt på den første ø, sejlede vi videre til noget der hedder Menjerite Island. Her havde vi et stop hvor vi kunne snorkle, vi hoppede i fra båden og snorklede lidt rundt og kiggede på koraller og fisk osv.

Da vi kom tilbage på båden efter en snorkling tur havde de lavet frokost som vi nød på vandet. Generelt set på hele turen har maden været fantastisk god. Maden var meget lokal, hvilket jeg synes hører til en del af oplevelsen når man rejser. Efter frokosten tog vi videre til Rinca Island, det var det største stop på turen og også her vi var ude at se komodo dragons, som kan blive ret store. Vi gik rundt med en ranger og ledte efter de drage-lignende komodovaraner. Det var en super fed oplevelse. Man kommer enormt tæt på! Nogle af dem lå og sov, for så at stå op og gå lidt rundt, vi så dog ikke nogen der var ude for at jage. På Rinca Island, lever der ca 1500 komodovaraner, så det er en ret stor ø med ret mange komodovaraner. Der gik vi rundt med vores ranger, som fortalte os en helt masse ting om komodovaranerne og vi var henne at se der hvor de lægger æg. Det var en rigtig interessant tur og meget spændende at se de store dyr, som er monster store. Jeg havde nok ikke forventet, at vi ville komme så tæt på som vi gjorder.

Derefter sejlede vi over til Kalong Island. Her stoppede vi båden og så solnedgangen og de mange mange flagermus. Der er et mangroveskovområde hvor der i træerne bor helt vildt mange flagermus, som flyver ud fra træerne når solen går ned. Det var en helt fantastisk solnedgang. Derefter sad vi bare og snakkede lidt og gik ellers tidligt til køjs. Vi skulle allerede sejle videre ved 4:30 tiden.

Dag 2:

Dag 2 startede, som den første, ret tidligt. Da vi havde sejlet i et par timer, ramte vi Padar Island hvor vi skulle på trekkingtur, som tog en 40 minutters tid. Vi skulle op på et bjerg og der var faktisk ret højt op, men selvom det var en lidt stejl tur, så er der den mest fantastiske udsigt oppe på toppen.

Vi tog afsted i slutningen af højsæsonen så der er ret tørt nu, men hvis man rejser fra marts hvor højsæsonen starter, så vil der være helt grønt. Da vi havde nydt udsigten, kravlede vi ned igen og fik morgenmad på båden og sejlede videre til noget, der hedder Long Pink Beach Padar. Der var der mulighed for at lave lidt af hvert. Enten slappe af på stranden, gå en tur eller snorkle lidt rundt. Det var et fantastisk syn med en strand, der har helt klart turkisblåt vand og en strandbred, der ser helt lyserød ud. Derefter sejlede vi til Komodo Island, som var det andet stop hvor vi skulle se komodoveraner. Vi så ikke helt lige så mange, men vi så nogle stykker og kom også ret tæt på. Her havde vi selvfølgelig også en guide med. Da vi havde gået rundt i en times tid, gik vi tilbage til båden og sejlede videre til Manta Point. Mantarays er en meget meget stor fisk. Jeg har dykket og snorklet i 18 år og har kun prøvet at svømme med dem 2 gange, men der er næsten garanti for at se dem hernede ved Komodo Island. Det var en super fed oplevelse, der var simpelthen så mange. Vi sejlede rundt i en lille jolle, hvorfra vi kunne se dem og så kunne vi ellers bare hoppe i. Vi var så tæt på dem at jeg kunne røre den ene med mit GoPro kamera. De var ligeglade med at vi var så tæt på og svømmede bare forbi. De er ikke farlige for mennesker, de spiser nemlig alger så de gør ikke andet end at svømme rundt. Det var en fantastisk oplevelse og så ser de helt majestætiske ud som de svæver rundt i vandet. De kan have et vingefang op til 4,5 meter, så de er altså ret store. Vi havde en super fed oplevelse i den halvanden times tid vi svømmede rundt med de store fisk. Brian havde en ret vild oplevelse på et tidspunkt hvor han svømmer rundt små 50 meter fra båden. Vi kunne se at han svømmede rundt og kiggede på bunden, men hvad han ikke kunne se var, at der kom 3 store mantarays svømmende under båden lige imod ham. Så man skal forestille sig at Brian ligger midt på en motorvej hvor der så kommer 3 biler kørende. Vi stod og råbte og råbte, men han troede vi mente dem han lå og kiggede på nede på bunden. Da han endelig kiggede op, var han 2 centimeter fra den ene der lige nåede at svømme udenom ham. Han stivnede fuldstændig og nok ikke noget han lige glemmer!

Efter Manta Point sejlede vi over til en lille ø, der nærmere kan betegnes som en lille sandbanke, midt ude i havet. Der var simpelthen så smukt, med det hvideste sand og det mest turkise hav man kan forestille sig. Og en lidt pudsig ting var, at lige dér, midt ude på havet, på den mindste ø, var der internet. Det havde jeg nok ikke lige regnet med. Igen på anden dagen gik vi tidligt i seng ovenpå en begivenhedsrig dag med de fedeste oplevelser.

Dag 3:

Vi sejlede videre relativt tidligt igen på sidste dagen til Siaba Island, hvor vi startede med at hoppe i vandet ved 7-tiden og snorklede rundt med havskildpadder i en times tid. Jeg vil tro jeg fik set 7-8 skildpadder, flot koralrev og masser af fisk. Så der var masser at se på. Derfra sejlede vi videre til Sebayur Island hvor Brian snorklede lidt igen, han så nogle store fisk og vi så en barracuda på halvanden meter. Derfra tog vi videre til noget der hedder Kanawa Island hvor der igen var mulighed for snorkling, der var også en lækker strand hvor man kunne tage sig en slapper og der var også mange, der hoppede i vandet fra bådene. Så havde vi et par timer til at ligge og dase på stranden, eller slappe af på dækket inden vi sejlede tilbage til Labuan Bajo. Der ligger lufthavnen og det er en ret stor lokal ø hvor der bor ca. 2 millioner mennesker. Vi troede der boede et par tusinde, men det var lige lidt mere. Derfra blev vi kørt til lufthavnen hvor jeg skulle videre til Singapore og Brian til Bali. Det har været en super fed tur. Der har været rigtig gode guider, der har bidraget rigtig meget til den gode tur, eminent mad, fine værelser på båden med air con og dobbeltseng, så det har fungeret rigtig godt.

Overordnet set så har det været en kæmpe stor oplevelse at være på den her 3 dages tur rundt på Komodo øerne. At være afsted i båd er en helt anden måde at rejse på og du får en oplevelse du ikke ville få andre steder på Bali. Det er dog en ret bekostelig affære, men det at bo på en båd, med god lokal mad og den smukke natur man sejler igennem - det er helt vidunderligt. Så du får rigtig meget for pengene, du oplever rigtig mange ting og får set en hel masse. Vi har snorklet med mantarays og havskildpadder, set de mest fantastiske strande, som er de bedste jeg har set på Bali, endda bedre end dem jeg har set på Gili øerne. Vi har været helt tæt på komodovaraner, som kun findes hernede. Det var også en helt fantastiske oplevelse at se de store drage-lignende dyr og det var egentlig også ret skræmmende. Men på den gode måde, man har en ranger med så der er ikke noget at være bange for. Det har helt klart været en af de største oplevelser jeg har haft på en båd og uden tvivl noget man skal prøve hvis man søger en lidt mere enestående og unik oplevelse. Derudover så er det nemt fordi man bliver hentet og bragt til og fra båden. Derudover så er det også helt specielt at sove på en båd og vågne ved lyden af motoren fordi man skal videre til den næste fantastiske oplevelse. Så selvom man kun er afsted 3 dage og 2 nætter så føles det som om vi har været afsted i meget længere tid fordi der er så mange indtryk og man får så meget på de dage. Selvom der er knald på i de 3 dage med oplevelser, så er det ikke fordi man stresser rundt og man kan bare slænge sig i en sækkestol på båden og slappe af. Alt i alt har det været en kanon oplevelse fra start til slut.

Læs mere om vores rejsemuligheder i Indonesien og på Bali her, og se alle vores udflugter i området!