TPL_UNIQUETRAVEL_STICKY_TEXT_TOP

REJSEBLOG

Tilde inspicerer Malaysia og Borneo – Sukau Rainforest Lodge og Kinabatan Wetlands Resort

”Det er nok en af de vildeste oplevelser jeg har haft i mit liv!” – Tilde er rejst videre fra Malaysia til Borneo, hvor hun har brugt de første dage i Sepilok, Sukau Rainforest og Kinabatan Wetland. Læs om Tildes begivenhedsrige første dage på Borneo, og se alle de fantastiske billeder lige her!

Fra Pangkor Laut sejlede vi et kvarters tid, og blev hentet inde ved fastlandet af en meget sød chauffør, der kørte os de 3-4 timer det tager at komme fra Pangkor Laut til Kuala Lumpur lufthavn.

Herfra fløj vi til Sandakan på Borneo, hvor vi havde en enkelt overnatning. Vi boede på Four Points by Sheraton, som er et rigtig fint hotel lige ved vandet, og med en skøn udsigt udover vandet. Vi var nede og spise på nogle af de små restauranter nede ved havnen, og det var super hyggeligt. Men det var helt fint med kun en overnatning i Sandakan, man behøver ikke mere end det.

Hvis man er til mere natur, kan man tage en overnatning ude ved Sepilok i stedet. Jeg fortæller lidt mere om Sepilok her i næste afsnit.

Sepilok Orangutang Rehabilitation Centre

Næste morgen var der pick-up fra Sandakan kl. 8 af vores guide. Herfra kørte vi 30-40 minutter ud til Sepilok til Sepilok Orangutang Rehabilitation Centre, hvor man kan opleve vilde orangutanger.

Reservatet har et lille nursery, hvor de mindste orangutanger lever – de er meget modtagelige overfor bakterier og sådan noget, så de er helt omkranset af glas, så de ikke bliver påvirket, når der er besøgende. Men man kan stå på den anden side af glasset og kigge på at de svinger sig rundt og laver ballade, og det er en fornøjelse at se de små unger hygge sig!

Herinde er de små orangutanger indtil de har lært at begå sig – de lærer mest af alt af hinanden. Herfra er det så meningen at de skal længere og længere ud i naturen, i reservatets områder, og til sidst helt ud fra reservatet, når de kan klare sig selv.

Arbejderne på reservatet rykker orangutangerne længere og længere ud, ved at rykke deres mad-stationer længere ind i naturen. På denne måde lære aberne også selv at lede efter deres mad, og at leve i naturen.

Hele meningen med reservatet er at orangutangerne skal være i bedring og hjælpes videre til et liv i det fri.

Man kan gå rundt i reservatet på træ-stier, og hele to gange på turen mødte vi faktisk en vild orangutang der kom slentrende forbi os – og de har altså en frygtelig mani med at stjæle hvad de kan få fat i! Specielt kameraer, dem er de meget glade for. Man stivner lidt når de går forbi, for de er jo nogle store dyr!

Der er specielt én orangutang derinde, som har rigtig mange kameraer på sin samvittighed. Hvilket vi selvfølgelig var blevet informeret om inden, så det er med at holde kameraet gemt når de store aber kommer forbi.

Men det er jo en fantastisk mulighed at gå rundt i det fri – der er intet hegn, der er intet personale der går og afskærmer for orangutangerne. Orangutangerne får lov at gå rundt præcis som det passer dem!

Vi kom også ud til et sted hvor de har en stor foderstation, og her kan du stå og se dem helt tæt på! Hvordan de svinger sig i reb omkring stationen, hvordan de spiser frugt og hvordan de balancerer oppe i træerne.

En af de rigtig store hanner meldte også sin ankomst mens vi stod der, og sikke nogle brøl han kunne komme med! Det var helt vildt at se!

Man kommer virkelig helt tæt på aberne, og selvom det er ”kunstig” natur, får man virkelig oplevet dem i deres naturlige gang, og det er tydeligt at se at reservatet gør virkelig meget for orangutangerne.

Jeg tror vi brugte lidt mere end et par timer herinde, og tiden fløj virkelig afsted. Jeg kunne sagtens have brugt længere tid på at observere de her fantastiske dyr! Jeg har taget så mange billeder, for der var hele tiden noget nyt at tage billeder af. Et virkelig fantastisk sted!

Det koster ikke meget at komme ind på reservatet, og der er ikke nogen tidsbegrænsning på hvor længe man må gå rundt derinde. Så man kan som jeg nævnte tidligere vælge at tage en overnatning eller to i Sepilok her tæt på reservatet i stedet for i Sandakan, og så udnytte tiden til at opleve det fantastiske arbejde de gør på reservatet.

Jeg kunne sagtens have taget en overnatning her i Sepilok, og have besøgt reservatet to gange. For det er jo aldrig de samme oplevelser man vil få to gange herinde!

Lige på den anden side af vejen for reservatet, ligger der et reservat for det dyr der hedder Sunbears. Det er en meget, meget truet bjørneart! Her har man også valgt at gøre en stor indsats for at redde de her sunbears, og man kan ligeledes gå rundt inde på reservatet og se bjørnene og andre dyr.

Da vi var færdige der, blev vi kørt til et sted hvor vi fik serveret en rigtig lækker frokost, der var med i vores tur.

Sukau Rainforest Lodge

Herefter blev vi kørt 2,5 time til Sukau, på en lidt bumlet vej – men det er også på vej mod junglen, så det kan næsten ikke undgås. Vi blev sat af ved en flodbred og så blev vi sejlet det sidste stykke indtil det der hedder Sukau Rainforest Lodge, som klart er et af vores favorit resorts derinde.

Her blev vi budt velkommen med velkomstdrink og information om hvad der skulle ske, og vi blev vist til vores værelser. Hele resortet er super hyggeligt, og ligger med restaurant ud mod floden og er ligesom bygget ind i junglen.

Vi fik at vide at vi lige havde en times tid til at komme på plads, og så skulle vi ud på vores første sejltur med Sukau.

Man sejler ned ad Kinabatan-floden for at lede efter dyr, og pludselig stopper båden - der er fyldt med næseaber i trætoppene, vilde orangutanger og andre aber. Vi så også en stor krokodille der lå oppe på flodbredden.

På alle værelserne hænger der saronger, og så er der om aftenen tradition for at alle gæster møder op iført sarong. Vi blev guidet i hvordan de skulle bindes, og så spiste vi aftensmad ude på restauranten ud mod floden, og der blev serveret en super lækker buffet. Og fordi alle var iført de her saronger, var det lidt som om der var en eller anden barriere der blev brudt ned, og alle sidder og snakker på kryds og tværs.

En virkelig god dag og hyggelig aften! Vi gik tidligt i seng, så vi var klar til næste dag, hvor vi skulle tidligt op.

Næste morgen blev der banket på døren kl. 5.30, hvor vi fik serveret noget kaffe og lidt brød, inden afgang kl. 6. Det er meget tidligt at tage sted, men det var for at vi kunne komme ud og se om vi kunne finde nogen dyr mens junglen vågner.

Dagen forinden havde vi hørt en masse elefanter - Det er de her pygmæ-elefanter, der kun lever på Borneo – de er meget svære at spotte og meget svære at finde.

Vi sejlede tilbage til det område vi havde hørt dem aftenen forinden, og kunne stadigvæk godt høre dem, men desværre kunne vi ikke se dem nogen steder.

Så tog vi en lille afstikker af en lille biflod, og lige pludselig var der nok 30 elefanter inde på bredden! Her holdte vi stille i omkring en halv time, hvor vi kunne observere og tage billeder af elefanterne. Det var fuldstændig fantastisk! At sidde i så kort afstand fra vilde elefanter, og vi var så heldige at se dem!

Efter at have holdt stille i båden i godt en halv time, bestemte vi os for at det var på tide at sejle videre. Vi når nok ikke at sejle i mere end 3 minutter, og så er vi faktisk ved at sejle ind i en elefant i floden, og måtte bakke lynhurtigt!

Da vi så holder og venter her, kommer der endnu flere elefanter, som også skulle krydse floden! Det var alle størrelser, både elefant-unger og store voksne elefanter, og man kunne se hvordan de skubbede ungerne op på bredden på den anden side af floden - det var så tydeligt at de hjalp hinanden afsted. Nogle af dem blev i vandet og spise og badede, og igen sad vi i så kort afstand fra dem!

Det er nok en af de vildeste oplevelser jeg har haft i mit liv!

Da vi glade kommer tilbage til resortet var der en stor morgenmadsbuffet til os, og vi gik en lille tur på en af deres walk-ways. Det har lavet nogle walk-ways i træplanker, man kan gå på rundt om resortet. Vi gik selv en tur, og gik i måske 4 minutter, og så så vi vilde orangutanger der svingede sig i trætoppene.

Jeg må sige at dét sted, virkelig har gjort et kæmpe, kæmpe indtryk! Selv for én der har rejst rigtig meget!

Kinabatan Wetlands Resort

Om formiddagen blev vi hentet på Sukau Rainforest Lodge af Kinabatan Wetlands Resort, som sejlede os den halvanden time det tager fra Sukau til Kinabatan Wetlands Resort.

Dette resort ligger en del længere inde i junglen end Sukau, bungalowsene er kæmpestore og i lidt nyere stil end Sukau Rainforest Lodge. Begge resorts tilbyder mange af de samme ting, og er begge virkelig hyggelige – så man går ikke glip af noget ved at vælge det ene frem for det andet.

Vi fik serveret noget frokost da vi kom frem, og sidst på eftermiddagen i skumringen sejlede vi igen ud for at lede efter de tropiske dyr. Her så vi to vilde orangutanger der var ved at bygge deres rede for aftenen – de bygger simpelthen en ny rede hver aften, til at sove i.

Igen så vi masser af aber – orangutanger, kæmpestore næseaber og mange flere forskellige abe-arter, og vi så massevis af farverige fugle! Selvom det var helt mørkt da vi sejlede tilbage efter 2-3 timer, var det bare vildt at opleve den her bragende stilhed i midten af junglen. Floden var helt stille, stjernerne fyldte hele himlen og månelyset viste os nærmest vejen. Vi kom også forbi et kæmpestort område fyldt med ildfluer! Det ligner et juletræ der er pyntet op, hvor det hele bare blinker og spiller!

Men at sidde derude midt i junglen, helt stille, månen højt på himlen, mellem alle stjernerne og de her ildfluer… Der bliver man nødt til lige at knibe sig selv i armen – jeg sidder faktisk lige her, og oplever alt det her!

Man bliver næsten helt rørt af sådan en oplevelse, og for jer der måske ønsker at prøve det – GØR DET! I vil ikke komme til at fortryde det!

Om aftenen efter vi havde spist lækker buffet, skulle vi på night-walk, hvor vi fulgte med en guide rundt med lommelygter på stierne. Det er jo wetlands, altså et sumpområde, og de har derfor lavet de her stier, så du ikke skal gå rundt i mudder hele vejen, mellem kryb og slanger.

Men det er ikke farligt, når man går oppe på de her stier. Guiden forklarer undervejs hvad det er vi kan se og høre, og det er vildt godt! Man går rundt i små grupper med guiden, og man kan spørge guiden om hvad som helst!

Det var en meget begivenhedsrig dag med start med elefanter, massevis af dyr, stilheden i junglen med stjerne og ildfluer, og night-walk… og det blev fejret med en øl om aftenen inden vi gik i seng, for det havde virkelig været en god dag, med så mange unikke oplevelser – helt sikkert en dag der vil blive husket for altid!”

Læs også om Tildes inspektion på Penang - HERLangkawi - HER og Pangkor Laut Resort - HER.