Tryghedsgaranti ved køb af din rejse i 2021

REJSEBLOG

Elefanter på trehjulet Tuk Tuk...

Camilla har de sidste 10 dage siddet på vores kontor i Chiang Mai og arbejdet hårdt, men når hun nu er i Thailand for at arbejde, skulle der selvfølgelig også nydes lidt i weekenden! Læs med og find ud af hvad hun har oplevet!

Vi blev hentet på vores hotel i Chiang Mai klokken 8, af en britisk guide, der er en af ejerne af de her Tuk Tuk ture. Herfra kørte han os en times tid, uden for Chiang Mai, væk fra det travle byliv, og den travle trafik – for det ville være lidt skræmmende at skulle køre sin egen Tuk Tuk inde i den store, travle by!

Vi mødte vores thailandske guide og vores Tuk Tuk’er, Kate og Wolf, på en aflukket bane uden for Chiang Mai. Her blev vi introduceret til hvordan Tuk Tuk’erne virker; hvad de forskellige knapper gør, hvordan man skifter gear, og hvad man skal være opmærksom på når man kører.

Herefter var det ellers i gang med træningen! Vi fik en Tuk Tuk hver, og fik lov til at køre rundt på den lukkede bane. Her kunne vi teste gearskifte, start på bakke, slalomkørsel, og hvad der ellers hører til. Det er en lidt speciel oplevelse, fordi en Tuk Tuk ligesom er en blanding af en bil med manuelt gear, og en knallert. Så det kræver lige lidt tilvending!

Efter lidt træningskørsel, så var det ellers afsted og ud på landevejene! Vi kørte to og to, således vi kunne skiftes til at køre, og til at sidde bag ved, og bare nyde den smukke udsigt. Guiden kørte forrest, og vi skulle bare følge efter.

Undervejs var der et par stop hvor vi kunne nyde udsigten af rismarker, landsbyer og bjerge, og så stoppede vi ved et par templer som vi var inde og se. Det ene tempel lå ved et bjerg – vi trekkede et stykke op ad bjerget, hvor der lå endnu et tempel, en grotte med buddhaer og andet, hvor munkene kommer for at bede, og en af grotterne er der flere munke der har bosat sig i gennem tiden.

Herefter gik turen mod elefantreservatet, Maevang Elephant Home. Allerede da vi ankommer så vi flere elefanter stå ved et hegn for at blive fodret. Elefanter er dog ikke lukket inde, hegnet er altid åbent ind til junglen, så de kan komme og gå som de vil. Her er der virkelig frihed for elefanterne, og alt bliver gjort for at de skal have det så godt som muligt! Elefanterne hænger dog oftest ud ved hegnet, fordi de ved at de altid får mad her.

Reservatet har reddet flere elefanter både fra cirkus og fra arbejdslejre, og de gør nu alt for at dyrene skal have mulighed for at leve så godt som muligt resten af deres tid. Den ældste elefant, er reservatets eneste hanelefant. Det var ret tydeligt hvem han var, han var den største af dem alle sammen! De kalder ham Papa Joe. Derudover var der flere unger, nogle unge elefanter på omkring 3 år, en enkelt babyelefant på 1 måned og én der kun var 5 dage gammel! Og der var endnu en elefant der var gravid, og vi fik at vide at hun ville føde indenfor de næste 3-4 måneder. Alle ungerne er Papa Joes babyer.

Det er tydeligt at se, at elefanterne har det virkelig godt og de nyder at være der! Efter en lækker hjemmelavet frokost, fik vi lov til at hilse på elefanterne, både unge og gamle. Vi fik noget lokalt mahout-tøj på, og skulle så hjælpe til med at fodre de store dyr. En kæmpe oplevelse!

Efter fodringen gik turen mod den lokale flod! Fordi det havde regnet dagen forinden, blev vi kørt på ladet af en bil, mens de lokale mahmout’er fulgte elefanterne det første stykke ned mod floden. Vi mødte hele gruppen lidt længere fremme, og her kunne vi så følges resten af vejen ned til floden.

Alle elefanterne greb hvad de nu kunne finde af mad på vejen - de hapsede majsplanter fra de lokales marker langs stierne, blomster i kanten, og hvad de ellers lige kunne finde.

Så snart der var udsigt til floden, begyndte næsten alle elefanter at småløbe mod vandet – det var ren glæde! Reservatet tager elefanterne med ned til floden hver dag, så de kan få plejet deres hud, og lege lidt i vandet.

Elefanterne rullede rundt i vandet, og vi kunne hjælpe med at få dem sprøjtet til med vand, med små spande! Man kommer så tæt på de store, fantastiske dyr, det er helt utroligt og fantastisk! Især fordi, at elefanterne på hvert et tidspunkt kan gå deres vej, hvis de synes det bliver for meget. Vi var kun 3 turister på besøg på reservatet, og der var derfor ikke mange mennesker omkring elefanterne.

Efter lidt ekstra fodring af elefanterne ved floden, og en masse leg i vandet, var det tid til bambus rafting! Vi blev igen kørt på ladet af en truck ned til et andet sted på floden, med lidt dybere vand og lidt mere strøm.

Her blev vi samlet op af en lokal, der stod på en bambus flåde. Den var lavet af måske 8 store bambusrør, der var bundet sammen i midten og i hver ende. Flåden var meget lang, og man kunne nok snildt have siddet 8 personer på række. Vi sad dog kun to, og så var der vores lokale guide, der stod forrest og styrede flåden med en pind.

Flåden er ikke vandtæt, så man sidder sådan lidt nede i vandet, og når der er mere strøm, er der også mere vand på flåden. Men det ødelagde bestemt ikke oplevelsen! Det var en skøn tur, gennem jungle og små lokale butikker og hytter, der er bygget på pæle ud til floden. Der var helt stille omkring os, kun enkelte lokale der vinkede når vi kom forbi! Virkelig også en fantastisk oplevelse!

Efter måske tre kvarters stille og rolig rafting, gik turen tilbage til elefantreservatet og vores Tuk Tuk’er, og turen gik tilbage mod træningsbanen, og tilbage mod Chiang Mai.

Det var virkelig en fantastisk udflugt, fyldt med spændende fortællinger om munkekulturen, lokalområdet, elefanter, elefanternes tidligere liv, og arbejdet for deres nye, bedre liv, og SÅ mange søde mennesker!

Det er klart en tur, jeg vil anbefale, hvis man har en dag til overs i Chiang Mai! Se vores mange andre udflugter i Thailand her, og læs mere om rejsemulighederne i landet!