Tryghedsgaranti ved køb af din rejse i 2021

REJSEBLOG

Gæsteblog: Første - men IKKE sidste tur til Thailand

Vi har fået lov at dele feedback, tips, tricks og fortællinger fra Stine og hendes families første rejse til Thailand. Stine starter hendes mail med: "Jeg aner slet ikke hvor jeg skal starte…. Det var vores første tur til Thailand og lad mig bare sige det sådan; det er IKKE vores sidste!"

Hej Unique travel,

Hold nu fast en rejse jeg og min familie har været på! Med jer i tankerne hele vejen og med megen snak om hvor godt det hele var og har været.

Da vi ankom til Krabi var vi meget forsinket. Forstået på den måde at vi skulle udfylde Thai papirer da vi var kommet fra flyet. Derefter skulle vi stå i meget lang kø for at få taget fingeraftryk og billedet. Den stakkels chauffør som ventede på os, stod lige så fint med mit navneskilt og jeg beklagede meget at han måtte vente så længe på os! (ca. 40 min.) Vi ankom fint til hotellet på Koh Lanta, dog skulle vi vente 2 timer på at vores værelser blev klar, lidt træls når turen nu havde været så lang. Vi stod i vintertøj og vores mormor på 82 kunne godt ha’ haft brug for en seng og køleskab til hendes medicin.

Et godt tip er at massørerne der findes på hotellet er virkelige gode, kompetente, god i pris og forholdsvis gode til engelsk. Alt i alt var vores ophold på Koh Lanta bare SÅ fantastisk. En rigtig dejlig ø, med god by som var lige efter vores smag og behag. Vi unge ærgrer os dog over at vi ikke lejede nogle scootere og kørte lidt rundt på øen, det kunne vi sagtens ha’ klaret – selvom Thai’erne kører råddent er det tydeligt at de tager hensyn til turister.

Afhentning på hotellet var så fint (vi var meget spændte på om vi skulle vente 15 min – 30 min. Eller måske endda 1 time?! men nej, chaufføren hentede os på klokkeslættet. Vi blev kastet ind i en ladbil og hentede yderligere gæster på andet hotel. Så fedt at det bare var på en ”må og få” oplevelse, at det ikke var i en helt alm. Bil, men at vi virkelig fik smagt thai’ernes transport muligheder. Sejl turen i speedbåd fra Koh Lanta til Koh Mook gik også så godt. Thai’erne var utrolig søde og behjælpelige mht. min mormor. De sørgede for hun fik den bedste service, men samtidig ikke følte sig til besvær.

Koh Mook og Sivalai var noget helt andet og meget mere ”klasse.” igen skulle vi vente nogle timer på at vores hytter var klar. Her spurgte vi dog efter et køleskab til medicinen og vores kufferter blev placeret, så vi kunne hoppe i badetøjet og bruge poolen med det samme. At komme fra Koh Lanta hvor der var gang i den både på stranden men også på hovedgaden til Koh Mook som var helt mussestille (pånær longtailbådene) var meget anderledes. Vi fandt hurtigt ned til den lille gågade som var deres hovedstrøg.

Et lille tip: Den første butik man møder udenfor hotellet/skolen man går igennem, der sælger de dagsture, bådture osv. Her er der en lille, meget buttet ung pige som er virkelig god til engelsk. Hun er enorm hjælpsom og sælger ture til fornuftige priser. (vi var på en longtailbåd Koh Mook rundt.) Efter et par dage havde vi brug for at se andet end deres lille strøg. Vi spurgte hende derfor om der var andet på øen hun kunne anbefale. Her arrangerede hun hurtigt 2 tuk-tukker til os. Det morsomme var at drengene der kørte tuk-tukkerne var de samme drenge som arbejdede på hotellet og som faktisk hentede os i små golf biler da vi ankom. Drengene gav os den mest fantastiske tur fra den ene ende af deres hovedvej til den anden. Den ene ende var meget populær og her var der en del turister, flere end vi havde troet fandtes på øen, hvor den anden ende var meget uberørt og kun beboet af fattige thai’er. Ben, navnet på den ene af drengene er meget snaksagelig og rigtig god til engelsk. Han svarer gerne på de mest irriterende spørgsmål- dén tur var bare SÅ givende og meget livsbekræftende! Vi fik et meget bedre syn på Koh Mook efter den tur, og det viste sig at der var den fedeste strand (Charlie Beach kaldte de indfødte den) hvor der var barer og en enkel restaurant. Havde vi vidst det noget før havde vi brugt tuk-tukkerne lidt mere til at komme til stranden og bruge de restauranter som lå udenfor hovedstrøget. Og som efter Ben’s mening var meget bedre Thai resturanter end alle de andre inde i ”byen.”

Da vi skulle fra Koh Mook videre til Railay Beach var der arrangeret afhentning med Long tail båd. Drengene Ben og Soon synes ikke min mormor skulle sejle i longtail båd og havde i stedet arrangeret en af hotellets speedbåde. Utrolig sødt af dem at tænke på den måde og vi takkede mange gange for deres virkelige søde og nede-på-jorden måde at være på. Dog skal det siges at Longtailbåden ville ha’ været helt fin.

Vi sejlede til fastlandet og blev her hentet i bil som skulle fragte os til Krabi. Køreturen var lidt lang, men intet at klage over. Fra Krabi sejlede vi med longtailbåd ud til Railay Beach. På intet tidspunkt har vores ophentningstider skredet tiden, alle chauffører har bare været så punktlige og meget hjælpsomme.

Railay Beach var noget af en mundfuld! Vi blev meget overrasket over alle longtailbådene som ligger til i bugten som agerer taxaer for både dags turister og alle andre rejsende. Det ødelagde fuldstændig hele stranden med deres megen larm og ihærdige forsøg på at lokke turister til netop deres båd. Det var ikke en strand vi havde lyst til at ligge på, eller bade i. Dette meget uvant, eftersom vi stort set kun lå på stranden på både Koh Lanta og Koh Mook. Heldigvis lå vores hytter lige ude foran 2. pool som lå dejligt tilbagetrukket fra stranden. Her opholdt vi os alle dagene i dejlig fred, kun forstyrret af de herlige aber der svinger sig i alle træerne. Vi skulle også på dette hotel vente et par timer på vores hytter, om det generelt er sådan eller vi bare var uheldige er ikke til at vide, men måske den eneste ting jeg vil nævne som er værd at tænke over. Måske skulle afhentningstiderne ha’ været rykket sådan, så hytterne stod klar når vi kom. Railay Beach var en fed oplevelse, men helt klart et sted vi ikke vil tilbage til. Det er tydeligt at stedet er meget turist plaget og Thai’erne er ødelagte. Forstået på den måde, at de i nogle butikker var meget ubehøvlet, dyre i priserne og stort set ligeglade med at servicerer på restauranterne. Fed oplevelse med reggae barerne og stemningerne de satte, men megen hash som var synligt og som egentlig gjorde os lidt urolige i forhold til deres årelange straffe for noget så simpelt som at være side-mand til en hash ryger. Vi kom desværre ikke på nogle ture fra Railay. Vi fortryder helt klart at vi ikke lejede nogle kajakker og sejlede ud til klipperne, det fandt jeg ud af da vi kom hjem skulle være en fed oplevelse.

Med alt dette vil jeg og min familie bare sige TAK! Tak fordi I gav os muligheden for en fuldstændig fantastisk tur som vi aldrig selv ville ha’ kunne sammensat. Tak for al jeres hjælp med tilbud, bestilling, telefon snakke og vejledning i flybillet bestillingen. Tak fordi I har SÅ meget styr på hvad I arbejder med at min mormor har været på sit livs sidste store rejse og fået en kæmpe oplevelse med sig. Tak fordi vi andre oplevede Thailand for første gang på den mest vilde og fantastiske måde. I fortjener kun ros og store anbefalinger! Allerede nu, har I fået en rejse bestilling fra vores bror og hele hans familie ?

Vi selv vender meget snart retur med henblik på hjælp og bestilling til vores næste Thailand tur 2020.