Tryghedsgaranti ved køb af din rejse i 2021

REJSEBLOG

Tilde inspicerer Malaysia og Borneo – Langkawi

Tilde er rejst på inspektionsrejse til Malaysia og Borneo, og hendes tur startede på den populære, frodige og smukke ø Langkawi. Tilde er ret begejstret for øens lokale og autentiske omgivelser, og ikke mindst øens mest populære attraktion, hvor hun bliver udfordret en smule.. Læs om hendes oplevelser og se alle billederne lige her.

”Langkawi er på ingen måde som jeg forventede det ville være. I forlængelse af at Langkawi er den mest turistede ø i Malaysia, og med direkte fly fra både Kina, Japan og Kuala Lumpur, havde jeg forestillet mig at øen var meget mere turistet!

Jeg forventede høje, store hoteller, og en ø præget af turismens overtag – men det er absolut ikke tilfældet!

Der er stort set ingen bygninger højere end to etager, og selvom du sagtens kan finde kæmpestore strandresorts med 350 værelser, er der også stadig små hoteller med kun 7 værelser. Man kan også se at der bliver kredset meget om hotellernes atmosfære, og de er derfor alle helt specielle og hyggelige på hver deres måde.

Øen emmer af lokalliv – du kan opleve en ko i vejkanten, og en abe der sidder på autoværnet og holder øje med trafikken. Butikker, huse og restauranter er af lokal karakter med autentisk mad og udsmykning.

Vi ankom til Langkawi om aftenen, da det var helt mørkt, og og var derfor spændte på hvad der ventede os. Da vi stod op næste morgen, blev vi mødt af et meget, meget grønt og frodigt Langkawi med bakket og kuperet terræn – helt vildt flot!

Off-season

Det er regnsæson i Malaysia lige nu, og det betyder at vejret har været skiftende med gråvejr, tropiske regnbyger, men også dejlige dage med solskin – og som andre steder i Asien, er regnskyllene ikke noget der præger hele dagen.

Vi kan tydeligt mærke at vi er her i off-season, for selvom vi bor på et af de større resorts, er der helt stille, og når vi går rundt på øen, er der langt imellem at vi får hilst på andre turister.

Cenang

Området Cenang er det absolut det mest populære sted på Langkawi, og hvis man gerne vil bo et sted med lidt mere gang i den, med mange butikker og restauranter, så er det Cenang man skal vælge!

Der er masser af liv derinde, og man kan se at turismen har sat sit præg på området, da der ligger både Kentucky Fried Chicken, McDonalds, Pizzahut, Subway osv.

Cenang er klar det område hvor der sker mest, og området er også populært for vandsport, og jeg kan kun forestille mig at der er rigtig godt gang i den i højsæsonen.

Vores hotel lå ca 5-10 minutters kørsel fra Cenang, og her var helt roligt, med små lokale butikker, et enkelt spa-sted og autentiske restauranter – jeg vil gerne anbefale restauranten Bobis Bar og Kitchen, her fik vi virkelig, virkelig god mad.

Jeg synes det var et rigtig hyggeligt område. Jeg ville ikke personligt bo inde i Cenang-området i flere dage, men synes derimod at der hvor vi boede var rigtig fint, og det var hyggeligt at besøge Cenang en enkelt aften og med mulighed for at trække sig tilbage.

Langkawi Cable Car

Langkawis mest populære turistattraktion er deres Cable Car, Skystation og Skybridge.

Langkawi Cable Car er verdens stejleste gondol, og da jeg personligt ikke er så god til højder, har det da også sat sig godt fast i min hukommelse! Det sidste stykke er især stejlt – der hænger man altså ret højt oppe!

På turen er der et stop på halvvejen, med en udkigspost inden man ender på toppen på Skystation – og det er bogstaveligt talt en skystation, for du står midt i skyerne!

Derfor kan man opleve at udsigten er uklar, men når skyen passerer, har du en helt fantastisk udsigt over hele landskab!

Fra Skystation kan du gå ca.250 meter ned af stejle og en smule ujævne trapper, ned til Skybridge – en bro der går mellem to bjergtoppe. På broen er der et par steder hvor gulvet er skiftet ud med glas, så man kan se hele vejen ned! Det gjorde jeg ikke selv så meget brug af, men på trods af højden, og at det ser lidt skræmmende ud, synes jeg det var en vild oplevelse – som selvfølgelig skulle prøves!

Hvis man ikke er så god til trapper, er der også arrangeret en lift fra Skystation til Skybridge – så alle har mulighed for at opleve den utrolige – og lidt skræmmende - Skybridge.

Når man er på Langkawi synes jeg helt sikkert at man skal give Langkawi Cable Cars, Skystation og Skybridge et besøg – det er et imponerende byggeri, og en helt speciel oplevelse man ikke finder andre steder!

***

Ifølge med billetten til Cablecars får man adgang til et par andre attraktioner også. Der er blandt andet et dinosaur-ride, hvor man ser en film i et mørkt rum, hvor stolen bevæger sig og sådan – vi var ikke selv derinde, men det er en rigtig god mulighed for at lave lidt sjov for børnene.

En anden attraktion der var en del af billetten, var et 3D art-gallery, og det var en helt speciel og fantastisk oplevelse! Hver en centimeter er malet, på både gulve, lofter og vægge – og det er malet så man på specielle spots oplever den fulde 3D effekt. Man kan endda selv være en del af det, og skabe de vildeste billeder! I kan se et par stykker her i bloggen.

Vi var meget fascinerede af hvor lang tid der må være brugt på at male det hele, og hvor vildt det var! Det er et rigtig fint sted til et godt grin, og vi brugte omkring 30-45 minutter herinde.

Området omkring Langkawi Cable Cars er nærmest en lille aktivitets-by, med små boder, butikker og forskellige attraktioner – og man kan nemt få en hel eftermiddag til at gå herude!

Vores taxachauffør havde anbefalet os at tage herop om eftermiddagen, og det var helt perfekt! Hele dagen havde der været skyer omkring toppen af bjerget og Skystation, men da vi ankom var skyerne lettet og vi havde den vildeste udsigt!

Fra Langkawi tog vi en båd til Penang, som I kan læse om i næste blogoplæg.”