Menu
Forside/Blog/My Dream Guest House og lokale Hill Tribe Landsbyer

My Dream Guest House og lokale Hill Tribe Landsbyer

Da Camilla, for et par uger siden, var i Thailand brugte hun sin weekend på at besøge små thailandske stammesamfund. Hun har fået set et anderledes og autentisk Thailand og er bestemt ikke skuffet!

Vi tog bussen fra Chiang Mai busstation kl. 13.00. Vi havde bestilt VIP billetter, og jeg blev noget overrasket da vi trådte op i bussen! Jeg havde regnet med almindelige bussæder og måske en flaske vand, men det var store, brede lædersæder med udfoldelig fodskammel, masser af benplads og et ryglæn der kunne lænes tilbage. Det var virkelig lækkert, og de timer der skulle bruges i bussen, virkede pludseligt MEGET overskuelige!

Omgivelserne ændrede sig hurtigt som vi kørte længere og længere ud af Chiang Mai by – huse og butikker blev erstattet af mindre hytter og lokale købmænd, og snart blev dette også erstattet af natur, bjerglandskab og marker.

Jorden i junglen og langs vejen vi kørte, var HELT rød, og det var især tydeligt, da der var en del vejarbejde på ruten. Men kontrasten mellem den røde jord og de grønne planter var så flot!

Efter omkring 3,5 time ankom vi Chiang Mai busstation hvor Nan stod og ventede på os. Nan ejer My Dream Guest House, og det er også ham der tager alle med rundt på de spændende trekkingture.

Han er så imødekommende, og begyndte med det samme at fortælle os en masse spændende historier om området!

På vejen fra busstationen til My Dream Guest House tog vi først et kort stop ved White Tempel, templet var desværre lukket, så vi fik ikke muligheden for at gå derind, men vi kunne stadig gå rundt om, og nyde det utrolige syn. Det ser næsten helt uvirkeligt ud, og ligner noget der er taget ud af en film! SÅ smukt!

Herfra kørte vi videre gennem små landsbyer og op ad små bjergveje – Nan er helt tydeligt RIGTIG godt kendt i området og man kan tydeligt mærke, at det er her han har brugt næsten hele sit liv. Han kender vejene udenad, så selv når vejene blev meget smalle og snoede, følte jeg mig aldrig utryg.

Vi stoppede ved en lille lokal købmand i en af de små landsbyer for at købe ind til aftensmaden, og vi gik en lille tur for at kigge på de mange spændende frugter, grøntsager osv. som der blev solgt udenfor hytterne.

My Dream Guest House

My Dream Guest House ligger mellem bjerge og helt ned til Mekong floden – atmosfæren og stemningen omkring stedet er helt utrolig! Nan viste os hen til vores River View Bungalows – de er indrettet med en stor seng med et myggenet, en fane man kan køle sig ned med, en terrasse med udsigt til floden og et stort badeværelse. Efter vi havde lagt vores ting af fik vi en kold øl vi kunne nyde sammen med udsigten ud over floden. Det var ren afslapning og Nan lavede aftensmad til os – og det var SÅ lækkert! Nan laver alt mad selv, og han er VIRKELIG god til det!

Første aften var ellers helt rolig, og vi gik tidligt i seng, for at have energi til en masse trekking og nye indtryk den næste dag!

Næste morgen spiste vi lækkert hjemmelavet morgenmad, inden turen gik ud i lokalområdet, rismarker og stammelandsbyer. Nan viste os hans families rismarker og også hvilke marker, der hørte til hans landsby. Her hjælper de alle hinanden, og familierne arbejder derfor på skift i hinandens marker – så det er sjældent man ser mennesker i alle markerne i dette område.

På køreturen mod den første stammelandsby var vi næsten hele vejen omringet af de utroligste udsigter – bjerge, rismarker, risterrasser, majs- og ananasmarker. Helt fantastisk! Indtil vi ramte små bjergveje inde i junglen, hvor der ikke var meget andet at se end træer.

Lahu Hilltribe

Første stop i dag var ved Lahu Hilltribe – Nan kender alle de lokale, og kommer tit forbi, både selv, men også med kunder, selvfølgelig. Men det er lavsæson her i september, og han har derfor ikke lige så tit gæster med herud.

Vi blev glædeligt mødt af de lokale, der hellere end gerne ville snakke med os, fortælle historier og vise rundt. Vi snakkede lidt med to mænd, der sad og røg på et bambusrør. Vi ville selvfølgelig gerne høre mere om hvad dette var, og blev med det samme inviteret til selv at prøve! Det var slags vandpibe lavet ud af et bambusrør, og man røg bambus ud af denne. De synes det var super sjovt at vi prøvede, og vi hev jo bare til os, med alle de spændende og nye oplevelse vi kunne få!

Vi gik lidt rundt i landsbyen og snakkede og hyggede inden vi kom til vores homestay hytte. Det er her mange af vores kunder overnatter når de er på flerdags trekking med Nan. Det er en stor lang hytte, løftet fra jorden og med 5 forskellige rum. Det første rum man kommer ind i, er deres ”køkken” og ”varmerum”, her har de et bål kørende, hvorpå de laver mad. Et andet rum var til opbevaring, to soveværelser og et ”aircondition-rum” som egentlig bare havde færre vægge, så der kom mere luft ind. Der var en helt speciel hjemlig og hyggelig stemning over det her sted!

Nan viste os hvordan man laver mad i et bambusrør, og vi fik lov at hjælpe til med forberedelserne. Maden får en lidt sødere smag når det bliver lavet i et bambusrør, og igen var det så, så lækkert! Nan havde købt lidt grøntsager på vejen dertil, alt var lokalt og så godt.

Vi fik fortalt massevis af historier om både økonomien, levevejen og hverdagen i Lahu stammelandsbyen, og det var meget spændende og inspirerende! Både hvor simpelt de lever, men også hvor godt de har det! Her lever de næsten helt uden økonomi, og lever af hvad hver familie har af marker og dyr – hvilket de bytter rundt internt. Og der er desuden ingen indblanding i deres kultur fra hverken den thailandske stat eller det thailandske politi – men heller ingen tyveri eller lignende. Helt fantastisk!

Vandfald og Akha Hilltribe

Efter frokost og hygge i Luhu stammelandsbyen gik turen videre til Huay Mai Sai vandfaldet. Her gik vi et stykke af små stier og klippetrapper langs floden, indtil vi kom til det smukke vandfald. Floden for enden af vandfaldet er dækket med store sten, som beroliger vandet der falder fra bjerget – så det er det perfekte sted at blive kølet ned, efter en spændende trekkingtur! Vi soppede en smule rundt, og nød den rolige lyd fra vandet og de smukke omgivelser, inden turen gik videre til Akha stammelandsbyen.

Det var kun et kort visit fra vores side, hos Akha landsbyen. Men allerede så snart vi gik ind i den lille landsby, kunne man tydeligt se forskellen fra Lahu stammelandsbyen. Hytterne her var mere firkantede, og ikke ligeså aflange som hytterne i Lahu landsbyen. Og der var ligesom lidt mere ”rummeligt” mellem hytterne – større områder, hvor de lokale tørrede frugt og grønt, og børnene legede rundt eller hjalp til med at pille frugter.

Igen mærkede man med det samme den rolige stemning i landsbyen, og man kunne se hvordan hverdagen ligesom gik. Vi fik igen lov til at møde nogle af Nans venner, unge som gamle, og blev inviteret indenfor i et par af hytterne. Ligesom hytterne ser anderledes ud, er de også indrettet på en anden måde, og de var mere forskellige fra hinanden. Nan fortalte os at hytterne normalvis er indrettet med ét stort rum, hvor halvdelen af gulvet er løftet lidt, og her er der sat en væg halvvejs igennem rummet – dette markerer soveværelserne for henholdsvis pigerne/kvinderne og drengene/mændene familien.

Nogle af hytterne var løftet fra jorden, og stod på pæle, mens andre var bygget direkte på jorden. Nogle havde bålsteder indendørs, andre havde ikke. Her var der noget mere forskel på de enkelte familiers hjem.

Nan fortalte os løbende om de forskellige kulturer i stammelandsbyerne, og hvor stor forskel der er på både deres hjem, kultur, økonomi og generel levevis. Det var vildt spændende, og fantastisk at få et indblik i andres liv på denne måde!

Som alle vores kunder, der også har været på tur med Nan, er jeg mindst ligeså begejstret, og fyldt med nye indtryk og oplevelser – og jeg anbefaler et besøg ved My Dream Guest House til alle der måtte spørge (og alle der ikke spørger…).

Læs mere om rejsemulighederne i Thailand her, og se ALLE vores udflugter lige her.

Har du spørgsmål?

Ricko sidder klar til at hjælpe med råd og vejledning.

Man til Tors 09-16.30 & Fre 09-15

Rejseinspiration og eksklusive tilbud

Tilmeld dig vores nyhedsbrev med masser af spændende rejseinspiration og gode tilbud.