Menu
Forside/Kundernes rejseoplevelser/Vietnam/Den store rundrejse i Vietnam

Den store rundrejse i Vietnam

Hej Ricko

Vi er ikke længere helt unge (64 og 71 år), men drømte alligevel om, at komme til Vietnam og se landet i alle dets facetter.
Efter anbefaling fra vores børn kontaktede vi Unique Travel, som hurtigt fik færden af, hvad det var, vi gerne ville, og i løbet af få dage lå der et fuldt program i vores indbakke. Det var lige til at gå til, og det passede os perfekt ikke at være i en stor gruppe, men selv være ansvarlig for at putte noget kultur og indhold i vores ferie.

”Skelettet” havde Unique Travel jo lavet for os, d.v.s  at ruten var lagt og alle overnatninger og mange transporter bestilt på forhånd, Alt fungerede til punkt og prikke, og vi overnattede 10 forskellige steder. Det var flot arrangeret.
Det ville dog være en god ting, hvis der i rejseprogrammet mere konsekvent var angivet ”egen transport”, når det var tilfældet.

Alle de hoteller, vi boede på, var dejligt centralt placeret i de forskellige byer.
Meracus hotel i Hanoi: fint hotel – dog meget små værelser, men OK.  Der blev stillet lap-top til rådighed på alle værelser. Fik her besøg af en dame fra Sawan travel. Skønt – for vi havde jo nogle spørgsmål, som hun håndterede meget professionelt.

Halong Bay var fantastisk, og vi havde bare så flot vejr.

Nattog fra Hanoi til Lao Cai: fin tur i godt tog med pæne faciliteter – meget bedre end vi har set f.eks. i Indien. Måske vil det være en god idé at medbringe en lagenpose.

Homestay i Sapa: stor oplevelse med venlige mennesker – både guiden og vores værter. Vi gik ”senior-trekking-tur” (vel 15-20 km), som ikke var særlig anstrengende og vi fik set en masse. Kan virkelig anbefales. Igen i dejligt vejr. Her kunne vi også have brugt en lagen-pose.

Det er ikke så lige til at komme med toget i Vietnam – der skal boarding-pass til, og det kan være lidt triggy at finde ud af hvordan og hvorhenne, men Meracus hotel havde forudset udfordringen, og stillede personale til rådighed, som tog med til stationen og hjalp med både kufferter og papirarbejde. Det var rigtig lækkert.( På hjemturen havde selv en indfødt taxa-kører svært ved at finde ud af det :-) i Lao Cai)

Sunny Mountain Hotel:  dejligt hotel med udsigt til Fansipan. Alle meget imødekommende: vi kunne f.eks. få bad,  da vi kom om morgenen efter en tur med nattoget, og vores bagage blev betryggende opbevaret , mens vi tog på home-stay med en lille rygsæk.

Asia Hue Hotel: fint hotel med dejlige værelser. Var rigtig søde til at hjælpe med at komme fra Hue til Hoi An. Der er en turistbus, som skal bestilles på hotellet. Den kører gennem tunnelen, og turen varer godt 4 timer. Pris : 7 USD/person.

Ancient House resort i Hoi An: super hotel med pool.  Vi brugte en del tid I den gamle bydel, og stemningen i området langs floden kan vel bedst beskrives som Vietnams Nyhavn. Der går gratis shuttle-bus flere gange om dagen både til den gamle by og til den private strand.

Ngoc Lan Hotel  i Dalat: meget fornemt hotel. Efter vores program skulle vi bo på værelse med City-view, men det var nu kun muren på den nærmeste bygning, vi kunne se, så vi opgraderede til lake-view og fik værelse på 54 m2 for den fyrstelige sum af 15 USD i døgnet ekstra .  Der var en del gadestøj, men den tog vi med i købet, da vores udsigt nu var en dejlig sø.

Ruby River hotel i Ho Chi Minh: Lille hotel med små værelser men helt OK. Også her var personalet meget behjælpelige med at arrangere ture bl.a. til Cu Chi tunnelerne og til Mekong delta.

Sea Star Resort på Phu Quoc: helt, helt perfekt til vores afslapning efter turen rundt i landet. Stedet er præget af byggeaktivitet, og det bliver nok ikke færdigt det første års tid,  men det var vi ikke generet af, da vi boede nærmest på stranden. Vi  boede i et lille hus med Sea View (ca 30 m til vandkanten ), og det var helt perfekt. Der er også beach-bungalows, og de ligger bang-on-the-beach, men der er ikke meget privatliv. Der er også værelser med garden-view, men i øjeblikket er det nok mere udsigt til byggeplads.

På Phu Quoc fremgik det af vores program, at vi selv skulle finde fra lufthavn til hotel, så vi blev glædeligt overrasket over at blive hentet af hotellet. Flot service, og de kørte os også til lufthavnen, da vi skulle hjem.

Generelt har alting fungeret perfekt, og håber vi kan finde en tur igen på et tidspunkt.

Vi vil anbefale, at man checker afgangstider for indenrigsfly dagen før, man skal flyve. Hotellerne hjælper gerne med det. Ændringer forekommer ret ofte – også til flere timer før planlagt afgang.