Tryghedsgaranti ved køb af din rejse i 2021

Ricko har besøgt alle de ikoniske parker i det nordlige Tanzania – og han er vildt begejstret

Det er et af de allerbedste safariture han har oplevet gennem hans +50 hele safaridage gennem de sidste 20 år. Virkelig fuldstændig fantastisk!

• De vilde dyr kom helt hen til bilen
  • Vi har boet midt i naturen med dyrene tæt på
  • Vi har besøgt de mest ikoniske parker
  • Haft en vild og uforglemmelig tur i luftballon over Serengeti Nationalpark, hvor vi har oplevet solopgangen over sletten og set dyreflokke ovenfra
  • For første gang i 20 år har Ricko set leoparder – i et træ tæt på bilen, var der en mor med en legesyg unge

I 7 dage har Ricko kørt rundt i de verdenskendte parker Tarangire Nationalpark, Lake Manyara Nationalpark, Serengeti Nationalpark og Ngorongoro Karateret. Køreturen mellem parkerne var i sig selv en kæmpe oplevelse. Støvede grusveje, smukke omgivelser og små autentiske afrikanske landsbyer, hvor han fik et indblik i livet på savannen.

Arusha – her starter langt de fleste safariture

Vi landede i Kilimanjaro Airport lige uden for storbyen Arusha. Vi ankom sent og overnattede på Hotel Planet Lodge. Næste dag var vi på sightseeing i Arusha, hvor vi blandt andet fik købt lidt souvenirs, besøgte nogle af de interessante lokale markeder og fik en afslappende massage i et lækkert spacenter.

En rigtig god start på den kommende uge.

Tarangire Nationalpark – elefanternes paradis

Efter Arusha kørte vi videre ud til Tarangire Nationalpark. Parken ligger 2,5 timer fra storbyen. Tarangire Nationalpark har en stor bestand af elefanter og det er muligt at se flokke med op til 100 dyr. Elefanterne er ikke bange og kommer gerne tæt på bilen.

Vi havde nogle super gode dage i Tarangire – en super nationalpark, hvor de fleste af de vilde dyr vi kender fra Afrikas Savanne er repræsenteret. Der er blandt andet en stor koncentration af katte. Vi så masser af løver!

Vi var så heldige, at der stod en løve oppe i et træ. Det var tydeligt, at den ikke ville ned. Vi kunne ikke se, at der under træet lå der en stor flok løver gemt i det høje græs. Pludselig kom der en stor han-elefant, der havde set sig sur på løverne og jagede dem væk. Flere af løverne løb ned mod os og lagde sig rundt om bilerne. Det var en ret sjov oplevelse.

Man kan bo inde i Tarangire Nationalpark i safaritelte eller almindelige bungalows med den vildeste udsigt ud over floden og savannen.

Tarangire er en fed oplevelse og helt klart noget, som Ricko vil anbefale til børnefamilier, fordi Tarangire Nationalpark ligger så tæt på den internationale lufthavn og samtidigt er det nemt at komme rundt i nationalparken. Man kan bo fast på en luksuriøs lodge med en fantastisk udsigt og pool til børnene.

Lake Manyara Nationalpark – oplev dyrene i skoven

Lake Manyara Nationalpark skiller sig ud fra de andre parker. Store vådområder betyder, at vegetationen er tættere. Man kører rundt mellem træerne og leder efter dyr. Der er rigtig mange elefanter og aber.

Det er lidt sværere at finde dyrene, da krattet og den tætte beplantning skygger for det lange udsyn, som man normalt har ude på savannen. Men det er alligevel en spændende oplevelse at komme så tæt på aberne i deres naturlige element – og vi havde elefanter helt henne ved bilen. Der er masser af giraffer, zebraer, gnuer og flodheste i skoven og ved vandområderne – der på lige nu var lidt oversvømmede.

Vi boede på Octagon Lodge, hvor vores gæster også kommer til at bo.

En lang køredag fyldt med autentiske oplevelser

Fra Manyara Nationalpark havde vi en lang køredag ned til Serengeti Nationalpark. Vi kunne læne os tilbage og opleve Afrika rulle forbi.

Den støvede hullede grusvej førte os gennem flere meget afrikanske landsbyer, som i sig selv er en spændende oplevelse. Man får et godt indblik i, hvordan livet er her.

Vi kørte oppe på kanten af Ngorongoro Karateret – det er en vulkan, der for 3 millioner år siden braste sammen og dannede et landskab med en stor sø og et frodigt landskab med føde til de vilde dyr. Man mener at vulkanen dengang var lige så høj som Kilimanjaro. Det gigantiske krater er en del af UNESCO og verdensarven, hvor man mener, at det er her menneskeheden oprindeligt kommer fra.
Vi stoppede ved flere viewpoints, med et virkelig fantastisk panorama ud over karateret og søen.

Serengeti Nationalpark – The Big Five og uendelige sletter

Safarien starter allerede ved indgangen til Serengeti, selvom der stadig er lang vej til den centrale del, hvor de fleste vilde dyr befinder sig.

Alt efter årstid ændrer landskabet sig. Lige nu, i starten af oktober, er det meget tørt, fordi regntiden falder i starten af november. Det gør, at dyrene samler sig inde i den centrale del. Kommer I til Serengeti i januar, februar eller marts, hvor det lige har været regnsæson, så kommer I til at opleve The Big Migration.

Vi havde 3 nætter inde i Serengeti Nationalpark, hvor vi kørte rundt og ledte efter dyr og fik de vildeste oplevelser. Sletterne er så enormt store – lige meget hvor man vender blikket, så er der sletter, så langt øjet rækker. Det er et kæmpe område. En dag kørte vi 4 timer i én retning – og det forsatte i en uendelighed. Så fedt!

Her er masser af dyr – og The Big Five med løver, leoparder, næsehorn, bøfler og elefanter. Vi var vanvittig heldige – jeg har ledt 20 år efter en leopard og så var vi så heldige, at vi på én dag fandt 3 leoparder, hvor den ene sad i et træ lige foran vores bil med en legesyg unge. Det har taget mig 20 år og har været længe ventet. Jeg har brugt +50 hele safaridage, på at lede efter dyr!

20 meter fra bilen var der en hanløve, der parrede sig med en hunløve – en meget speciel oplevelse, som man meget sjældent oplever.

Der var masser af geparder – vi så en gepard, der havde lavet et kill og var i gang med at fortære sit bytte.

Vi var omgivet af bøfler, gnuer, zebraer, gazeller og antiloper – bare for at nævne nogle få!

Det har været nogle fantastiske, men også lidt hårde dage, fordi vi kørte meget og vejene var ujævne og støvede.

Luftballon over Serengeti – den absolut vildeste oplevelse

Vi stod tidligt op og blev hentet. Lidt i seks kom vi om bord, så vi kunne nå at flyve op og opleve den smukke solopgang over den uendelige slette. Det er en af de vildeste oplevelser jeg længe har haft! Det er fuldstændig ubeskrivelig, at flyve en luftballon og se dyrene løbe nedenunder, mens solen står op. Det er svært at finde ord.

Setuppet var meget luksuriøst. Efter halvanden time i luften landede vi på sletten, hvor en super lækker 5-stjernet bush-morgenmad blev serveret midt mellem de vilde dyr. VILDT!

Det er en dyr oplevelse, men helt klart en oplevelse, som man sent vil glemme.

Ngorongoro Karateret – menneskehedens vugge

Den sidste dag kørte vi ud af Serengeti og tilbage til Ngorongoro Karateret. Vi kørte rundt i det frodige landskab og ledte efter de vilde dyr. Vi så et næsehorn på afstand og alle de andre klassiske dyr – der er en stor bestand af løver i krateret.

Få dage forinden havde vi stået oppe på kanten af krateret og kigget ned i dalen – nu kørte vi rundt nede blandt dyrene og den store sø og kiggede op på de stejle kanter. En virkelig speciel oplevelse.

Det har været en af de bedste safariture jeg har været på

Tanzania har noget specielt over sig. Og Serengeti med de store sletter er meget anderledes, end de safariture, hvor man bor på en lodge og kører ud på safari morgen og eftermiddag.

Her har man sin egen safaribil, guide og chauffør, som henter en i lufthavnen i Arusha. Safaribilerne er specialbyggede - man kan skubbe taget op og så kan man stå og kigge ud. Man er undervejs hele tiden. Nogen gange sover man et nyt sted hver nat alt efter, hvilken tur man er på.

Man kan sagtens gøre turen lidt kortere og vælge nogle af nationalparkerne ud - og alligevel få en fuldstændig fantastisk safarioplevelse.

Det var været en virkelig storslået oplevelse at være hernede. Jeg vil varmt anbefale alle at prøve denne form for safari.